Bijzondere aanwinsten bibliotheek Rijksmuseum

donderdag 27 februari 2014

Jorinde : een surrealistisch spel van misleiding, van laten zien, verstoppen en bevrijden

[fotografie en tekst] Ellen Kort ; [tekstbewerking Margreet van 't Wel]. 2013. Genummerd en gesigneerd ex.: 30 (van 100). Kunstenaarsboek over een jonge moeder en haar zes maanden oude dochter.

Video Ellen Korth: Jorinde

Een ontmoeting met een jonge moeder, genaamd Jorinde en haar dochter Annabel van 6 maanden die zeer teruggetrokken in Nederland leven. Ze zijn gefotografeerd in een bijna timide gebaar. Jorinde, archetype van een aards humanisme. Madonna’s zijn goddelijke symbolen. Het reciteren van het sombere slaapliedje klinkt als een mantra. Eenzaamheid. In haar “Hortus Conclusus” is Jorinde een moderne Madame Bovary, een madonna-achtige figuur. Jorinde, een surrealistisch spel van misleiding, van laten zien, verstoppen en bevrijden. Het boek is meer dan alleen het omslaan van bladzijden. De lezer is Joringel, die Jorinde kan bevrijden. Zodra men het boek opent, wordt Jorinde, net zoals het boek Utilité, een haptische ruimte, een inkijkje in een privé leven. Wie is Jorinde werkelijk? (uit: tekst Jorinde Thorsten Marquardt Kunsthistoriker / VG Bild-Kunst Bonn)

Revue nul= 0 : tijdschrift voor de nieuwe konseptie in de beeldende kunst = revue pour la nouvelle conception artistique = Zeitschrift für die neue künstlerische Konzeption

Arnhem : Herman de Vries, 1961-1964. No. 1 (1961) - no. 4 (1964)

Billed as “a review for new artistic concepts” Revue Nul=0 was founded to support the artistic activities of the Dutch Nul group, which had strong affinities with the German Zeo group (which published its own magazine, Zero 1958-1959). Stressing international dialog, Revue Nul=0 published contributions in French, German, and English by artists including Yves Klein, Piero Manzoni (issue 2 was published in homage to the recently deceased artist), Yayoi Kusama, Daniel Spoerri, Hans Haacke, Heinz Mack, Otto Piene, and the three founding editors, Herman de Vries, Henk Peeters, and Armando. Published in an edition of 300 to 500, Revue Nul=0 included die-cut, embossed, and hand-collaged pages (including a glittery, sandlike substance glued to the page in one case), suggesting how the magazine was being conceived as a new kind of primary site – a tactile, temporal medium through which to express artistic concepts. Like the Dutch Nul group itself, the magazine split over conflicting ideas of artistic identity: according to De Vries, Peeters “tried to build up an image of the Nul group as orderly, well-dressed persons with polished shoes and ties” – a concept that De Vries, with his unkempt beard and preference for wearing socks with sandals, did not adhere to. Peeters left after issue 2, and De Vries continued publishing the magazine for two more issues until a legal battle with Peeters over the rights to the title forced him to end Revue Nul=0 and begin a new journal, Revue Integration. (Gwen Allen, Artist’s Magazines, p. 280)

Palamedes oft Vermoorde Onnooselheyd : treur-spel

I. V. Vondelen [Joost van den Vondel]. Amsterdam : by Jacob Aertsz. Colom, 1625

Joost van den Vondel koos vaak duidelijk partij. Nadat raadpensionaris Johan van Oldenbarnevelt in 1619 als ‘landverrader’ onthoofd was, beschuldigde Vondel in het toneelstuk Palamedes of Vermoorde onnooselheit (onschuld) juist Oldenbarnevelts tegenstander, prins Maurits van Oranje Nassau, van landverraad. Omdat dat zeker voor opschudding zou zorgen, nam de schrijver voorzorgsmaatregelen. Hij verpakte de boodschap in een allegorisch verhaal [een verhaal met een tweede betekenislaag; de personages en metaforen staan voor personen en gebeurtenissen uit de werkelijkheid] over de Trojaanse oorlog, publiceerde het stuk pas na Maurits’ dood in 1625 én anoniem. Toch werd al gauw bekend wie de auteur was. Vondel moest een boete van 300 gulden betalen en het boek werd verboden. Nu wilde natuurlijk iedereen het lezen; er verschenen illegale herdrukken. De schrijver bleef intussen bij zijn mening.

Der Künstliche Gold- und Silber-Arbeiter : welcher Gründlich und aufrichtig anzeiget was nicht allein in Gold- und Silber- sondern fast in allerley Metallen, als Kupffer-Messing-Zinn-Stahl- und Eisen-Arbeitern insgemein zu wissen vonnöthen seyn mag. Ein Werck so vielen Professionen nutzlich und dienlich

mit grosser Mühe und Fleiß zusammen getragen und treuhertzig mitgetheilet. Von einem sonderbahren Liebhaber vieler Künst- und Wissenschafften. Nürnberg : In Verlegung Johann Christoph Lochners, Buchhändlers, 1726. Aankoop uit het Marina Aarts Fonds

Die Maler-Kunst in ihrem ganzen Umfange, oder Gründlicher Unterricht zur Bereitung aller Farb-Materialien, Verfertigung des Lackfirnisses, und der Metall- Lack- Tusch- Pastell- Wachs- Email- Fresco- Wasch- und Seiden-Farben; der Bronzirung, Vergoldung und Lackirkunst : ein Handbuch für Staffir- Oehl- Miniatur- und Pastell-Maler, Vergolder, für Künstler und Liebhaber dieser Kunst

bearbeitet und herausgegeben von H.F.A. Stöckel. München : Joseph Lindauer, 1825

 

Aanwinsten januari 2014

Der Gold- und Silberarbeiter nach seinen praktischen Verrichtungen : ein vollständiges Handbuch dieser Kunst ...

von Heinrich Schultze. Neuer Schauplatz der Künste und Handwerke ; 8. Weimar : Voigt, 1836. 3., ganz umgearb. und verb. Aufl.

The present copy is the third, enlarged and corrected edition of this scarce and valuable gold and silversmith’s handbook which describes the techniques used in the early part of the nineteenth century. The numerous tables, both full-page and folding deal with purity marks, with currency and the relative cost of materials. Five lithographic plates at the rear illustrate contemporary forms: tea and coffee urns, covered tureens, footed chalices, coffee pot, pitcher, cake dish, cake slices, candlesticks, a creamer; jewellery including buckles, brooches, pins, ornaments, necklaces, earrings, letter opener, candle snuffers, sugar tongs, bell, bracelets, etc. 2014/0369.

L' art de la teinture des laines, et des étoffes de laine, en grand et petit teint. : Avec une instruction sur les déboüillis

Par M. Hellot ... A Paris, : chez la Veuve Pissot ..., Jean-Thomas Herissant ...,, Pissot, fils ..., 1750.

Fine copy of the first edition of the first systematic treatise on wool dyeing, and one of the most important works in the history of dyeing. It is no. 3 in Sidney Edelstein’s “Thirteen Keys”, with the following comment: “Hellot published a methodical description of the processes which are practiced in the dyeing of wool, which forms still the best treatise we possess on this subject” (this is actually Edelstein’s quotation from Berthollet, 1824). 2014/0373.

A manual of dyeing receipts for general use : with numerous samples of dyed cloth and silk

by James Napier. London : R. Griffin, 1858. 2d ed., rev. and enl. Originally published 1855.

A rare dyer’s manual giving 233 receipts for the dying of cotton, silk, wool and mixed fabrics. Fifty-five of the receipts are accompanied by a sample of cloth or silk showing the color achievable. The preface gives an interesting comment on photography: “Again, since photography has become so popular an art, the amateur is often annoyed with dark stains upon his shirt, caused by the silver solution. These are generally removed by washing in a solution of Cyanide of Potassium. But this substance is a deadly poison, and to give it into the hands of a servant to work with is reprehensible. For the removal of these stains I would recommend Receipt no. 55. It is effective, easily performed, cheap and without danger.” The dyes in these recipes are made from natural substances (not chemicals): lime-water, copperas, peachwood, logwood, fustic, sumach, annotta, safflower, etc. 2014/0370.

Notes sur la peinture à la cire cautérisée : ou, Procédé encaustique d'après les laborieuses recherches de Paillot de Montabert

par Paul Carpentier. Paris : Renouard, 1875.

Waxes have always played an important part in the materials of the artist. See R. Mayer, The artist’s handbook of materials and techniques (1941), who states: “Most researches on ancient wax painting were done in the middle or late nineteenth century when the subject was apparently of greater interest to painters than it is today.” That was 1941. Today there is much interest in the historical processes used by artists. The present work is thorough and well illustrated and looks as if it was a manual for contemporary painters as well as an historical treatise. 2014/0390.

The grammar of lithography : a practical guide for the artist and printer in commercial & artistic lithography, & chromolithography, zincography, photo-lithography, and lithographic machine printing

by W.D. Richmond ; ed. and rev., with an introduction, by the editor of "the Printing times and lithographer." Wyman's technical series. London : Wyman & Sons, 1880. 2d ed. First edition published 1878.

“Undoubtedly the most important textbook of this half-century was Richmond’s Grammar which found its first readership amongst the subscribers to a lithographic trade periodical and, after republication in book form, remained in print virtually unaltered as the standard “trade” manual for the next 30 years. Richmond acknowledged the help of four luminaries of the old school, Louis Haghe, Michael Hanhart, William Simpson and Harry Sandars (i.e. W. J. Stannard), and they no doubt helped him to achieve a balanced coverage of traditional and modern workshop approaches as well as enhancing the work’s authority.” -Bridson/Wakeman p. 129 and D67. Bigmore & Wyman: “Up to the date of the publication of the first edition of this work there had been no hand-book in the English language of the art of lithography that was of any practical use except the English translation of the work of Senefelder himself and the translation by Hullmandel, of the work of M. Raucourt.” (II, pp. 256-7). 2014/0365.

Reklame : frühe Werbung auf Plakaten

herausgegeben von Karl Lagerfeld und Rene Grohnert. Göttingen : L.S.D. (Lagerfeld. Steidl. Druckerei. Verlag) im Steidl Verlag, c2012. 5 dl. in doos ; 10 x 40 x 29 cm.

"Die Edition "Reklame. Frühe Werbung auf Plakaten" präsentiert im ersten Band die einzigartige Plakatsammlung von Karl Lagerfeld in großformatigen Farbreproduktionen, begleitet von einem kenntnisreichen Essay von René Grohnert, dem Leiter des Deutschen Plakat Museums, Essen. Der zweite Band ist ein Faksimile-Nachdruck einer echten Rarität: des 1920 von Oscar Bie verfassten Werkes Schnackenberg. Kostüme, Plakate und Dekorationen. Band 3 ist ebenfalls ein Faksimile der von H.K. Frenzel herausgegebenen einzigartigen Monografie Ludwig Hohlwein. Buch 2 und 3 sind als Original praktisch unauffindbar. Die bei Steidl jetzt nachgedruckten Werke entsprechen der hohen Qualität der Erstausgaben. Als Beigabe zu diesen drei großformatigen Bildbänden befinden sich in der Sammlerbox die Faksimiles von zwei Broschüren, erschienen 1920 und 1921, mit dem Titel Unsere Reklamekünstler. Selbstbekenntnisse und Selbstbildnisse."

Het vlas

H.C. Andersen; uit het Deensch vert. door Marie Nijland-van der Meer de Walcheren ; geteekend en gekleurd door B. v.d. Leck. Amsterdam : De Spieghel, [1942]. Nr. 13 van een genummerde oplage van 500.

Bart van der Leck (1876-1958) voorzag Het vlas van Hans Christian Andersen in 1941 van een geheel eigen stijl. Tekst en beeld vormen één artistiek geheel in gestileerde geometrische vormen en primaire kleuren, die meteen doen denken aan het werk van de kunstenaars van De Stijl (door Van der Leck overigens in 1918 al verlaten). Het boekje verscheen in 1942 bij De Spieghel als onderdeel van een reeks met minder bekende verhalen van Andersen die daarnaast geïllustreerd werden door Charley Toorop (Grethe het kippenvrouwtje), John Raedecker (Waldemar Dae en zijn dochters), Cornelis Veth (De schaduw) en Dirk Nijland (Het oude huis). De genummerde oplage van Het vlas bestond uit 550 exemplaren, waarvan er 500 voor de handel bestemd waren. (Annemiek Rens) 2014/0122.

In de maandelijkse selectielijst is een uitgebreider overzicht te zien: http://library.rijksmuseum.nl/rma/rma-opac.pl?p=v2_news#aanwinst
 

Nieuws

Twitter