‘Ik liep de hele dag rond op het festival en werd overweldigd door de hoeveelheid talent en passie voor kunst’

dinsdag 5 juni 2018

Aansluitend op IDAHOT Day organiseerden de PINKoriginals op 18 mei 2018 een festival voor en door jongeren. Studenten, makers en workshopleiders die deelnamen aan het festival spiegelden zich aan de ‘butch-femme’-cultuur uit de jaren 40-60 van de vorige eeuw. Een tijd waarin lb-vrouwen* en trans*personen alleen in de beslotenheid van de eigen cafés zichzelf konden zijn.

De inspiratie voor deze festivaldag komt uit het IHLIA-archief: Verkeerde Vriendschap (1984) van Sacha Wijmer en Anja van Kooten Niekerk. Clari de Waal, de coördinator van PINKoriginals, heeft aan iedereen die aan deze dag meegewerkt heeft om het hoofdstuk Subcultuur, Stijlmiddelen en Omgangsvormen te lezen. ‘In het boek wordt de praktijk van het lesbisch leven in de jaren 20-60 van de vorige eeuw heel mooi beschreven, gedistilleerd uit diepte-interviews met betrokken vrouwen.’

Dagprogramma met studenten mbo

Tegenwoordig zijn er niet of nauwelijks meer exclusieve plekken voor LB-vrouwen*, geen zichtbare subcultuur. Er is wel internet met veel informatie, taal en begrippen om elkaar en jezelf te beschrijven. Hoe staat het met de sociale veiligheid onderweg naar een inclusieve samenleving?

Creatieve workshops

Mbo-studenten Media en Vormgeving kregen verschillende creatieve workshops aangeboden. Hierin draait het om expressie, hoe je een middels verschillende kunstuitingen je gevoel en gedachtes kunt overbrengen. De studenten kunnen kiezen uit: dans, film, fotografie, poëzie en 3-D. Tijdens presentaties werden de resultaten uit de workshops met de studenten gedeeld.

Expositie

In een expositie stonden beelden uit het verleden en reacties van eigentijdse kunstenaars op het thema bij elkaar.

Twee anekdotes vertellen over een clubbezoek, één uit het werk van de jonge schrijver Sofie Lakmaker anno NU en één uit Verkeerde Vriendschap anno 1950.

Prachtige portretten van bezoekers van pottencafés eind jaren 80 van de bekende fotograaf Marian Bakker. De Potcast van Lotte Gommers, een afstudeerproject voor de afdeling grafisch van de St Joost Academie. Een videocompilatie van studente Joyce Kruijer, illustreert het gedicht van Anne Bosveld over de liefde en een toekomst zonder hokjes.

Voorstelling: Mens label je niet

Studenten woonden een voorstelling bij van het LGBT Youth Performance Initiative Amsterdam: met de jonge bevlogen makers Lot, Fleur & Iris en o.l.v. Marlieke Burghouts en Leila Lohman. Na de voorstelling praatten zij na met de spelers.

Avondprogramma voor geïnteresseerden

De avond stond ook open voor geïnteresseerden. Zij kregen dezelfde voorstelling te zien en de presentatie van de resultaten van het dagprogramma. Het thema voor het nagesprek was: veilige plekken voor lhbt+-jongeren blijven nodig…

Reactie Sonia (18 jr.): ‘Ik liep de hele dag rond op het festival en werd overweldigd door de hoeveelheid talent en passie voor kunst. Mijn taak was om een gesprek te leiden tussen alle aanwezigen op het festival over het onderwerp van veilige plekken voor lhbtq+’ers.

Ik was positief verrast over hoe respectvol mensen meededen met het kringgesprek, alle generaties van jong tot oud hebben bijgedragen aan de discussie. Het gesprek voelde heel los, al luisterend ben ik tot een conclusie gekomen over het onderwerp van veilige plekken.

Een ‘veilige plek’ of ‘safe space’ hoeft geen letterlijke plek te zijn. Om een sfeer om je heen te creëren waar je je prettig voelt, is het goed om veel kracht uit te stralen en zeker te zijn over je identiteit. Als mensen jouw identiteit niet begrijpen, mag je kiezen om ze hierover te onderwijzen, maar je mag natuurlijk ook beslissen om het voor jezelf te houden. Zo ontwikkel je langzamerhand om je heen een mobiele veilige plek.’

Lees meer

 

Nieuws

Twitter