• Thomas Raat : an inquiry into meaning and truth and more

    Thomas Raat

    Thomas Raat : an inquiry into meaning and truth and more  / text  John C. Welchman, 2012

    Een uitgave / kunstenaarspublicatie gewijd aan de olieverfpanelen van Thomas Raat. Die panelen borduren voort op de modernistische vormentaal van wetenschappelijke en informatieve boekomslagen uit het midden van de vorige eeuw.

    Rijksakademie van beeldende kunsten
  • Point of view : an anthology of the moving image, 2003.

    Point of view

     Point of view : an anthology of the moving image, 2003.

    Conceived as a project to make the work of some of the most important artists working in video, film, and digital imagery accessible (Francis Alys, David Claerbout, Douglas Gordon, Gary Hill, Pierre Huyghe, Joan Jonas, Isaac Julien, William Kentridge, Paul McCarthy, Pipilotti Rist, and Anri Sala).
    The Anthology consists of a boxed set of eleven all region DVDs, each containing a newly-commissioned work; an in-depth interview with the artist conducted by either Dan Cameron, senior curator at large at the New Museum of Contemporary Art, curator Hans Ulrich Obrist of the Musee d'Art Moderne de la Ville Paris, or Richard Meyer, Associate Professor, Department of Art History, University of Southern California; an image library of the artist's previous work; and biographical material.

    Rijksakademie van beeldende kunsten
  • Klänge / Wassily Kandinsky , 1928

    Klänge

    Klänge / Wassily Kandinsky , 1928     

    Gesigneerd en genummerd kunstenaarsboek met 56 houtsnedes en 38 gedichten. In de abstracte composities in houtsneden, tracht Kandinsky de relatie tussen tekst en beeld te overstijgen en zo niet het één uitsluitend te laten dienen als verklaring of illustratie van het ander.  Kandinsky hoopte met Klänge muzikale klanken op de kijker en lezer over te brengen.
    Het boek is een prachtig voorbeeld van ideeën die, onder invloed van onder andere Antoon Derkinderen, eind 19e begin 20ste eeuw ook op de Rijksakademie opgang deden, waarbij tekst en beeld verregaand geïntegreerd werden.

    Rijksakademie van beeldende kunsten
  • Beschryvinghe van de Menschelijcke Proportion

    Beschryvinghe van de Menschelijcke Proportion

    Beschryvinghe van de Menschelijcke Proportion. Begrepen in vier onderscheyden Boecken, zeer nut ende profijtelijck voor alle Lief-hebbers deser konste / Albrecht Dürer.   1622

    De proportieleer van Dürer is een hoogtepunt geweest in de ontwikkeling van het denken over proporties. Hij verzamelde zijn gegevens langs empirische weg.

    Dürer gaat uit van het onomstotelijk geloof in de mathematica. Eenmaal volgezogen met de wetmatigheden van de natuur kan men door geen enkele opdracht meer verrast worden. Zijn invloed op het terrein van het tekenen en het 'tekenboek' is aanzienlijk.

    Rijksakademie van beeldende kunsten
  • Tabulae sceleti et musculorum corporis humani

    Tabulae sceleti ...

    Tabulae sceleti et musculorum corporis humani / Bernardi Siegfried Albini; Jan Wandelaar, 1747.

    Professor Albinus streefde naar een zuiver mathematische weergave van de mens; de homo perfectus. In het boek zijn hiervoor schematische en uitgewerkte platen gebruikt, vervaardigd door Jan Wandelaar (één van de oprichters van de Stadstekenacademie in 1718). De mooie achtergronden bij de skeletten laten zien dat deze platen ook een esthetische waarde hadden. 

    Rijksakademie van beeldende kunsten
  • Des couleurs et de leurs applications aux arts industriels à l'aide des cercles chromatiques

    Des couleurs ...

    Des couleurs et de leurs applications aux arts industriels à l'aide des cercles chromatiques

    M.E. Chevreul, 1864

    Atlas met platen op het gebied van kleurgebruik  naar het kleuren analyse systeem van Chevreul . Specifiek bedoeld voor het gebruik door schilders, ontwerpers e.d.  in plaats van wetenschappers. Inclusief de beschrijving van “chromochalcographie”, Digeon’s vier kleuren aquatint druk procedé (waarbij aparte platen voor geel, blauw, rood en zwart worden gebruikt), met aantekeningen over de compositie van de pigmenten.

    Rijksakademie van beeldende kunsten

Rijksakademie van beeldende kunsten

Wat begon als een als een handbibliotheek in de tijd van de Amsterdamse ‘Stads-tekenacademie’  in de 18e eeuw met veel aandacht voor anatomie, proportieleer perspectief en oude meesters,  is uitgegroeid tot een middelgrote kunsthistorische bibliotheek met de nadruk op hedendaagse ontwikkelingen.

Er zijn boeken, tijdschriften en audiovisueel materiaal met betrekking tot kunstgeschiedenis, kunstkritiek, kunsttheorie, kunstenaarsteksten, schilder- en beeldhouwkunst, grafiek, performance, fotografie, videokunst en architectuur.  Daarnaast  zijn er kleine basiscollecties filosofie, letteren en sociale- en natuurwetenschappen. De bibliotheekcollectie omvat meer dan 39.000 banden, 40 lopende tijdschriftabonnementen en ruim 2000 videotapes, dvd's en cd-roms.

De bibliotheek heeft een open opstelling, verdeeld over drie verdiepingen. Er is een aparte leesruimte en grote studietafel; medewerkers zijn altijd aanwezig om te helpen de juiste informatie te vinden. Boeken en catalogi worden uitgeleend voor de periode van drie weken. Publicaties uit het depot (ca. 16e eeuw tot 1940) en oudere jaargangen van tijdschriften zijn op aanvraag raadpleegbaar. De bibliotheek beschikt verder over afspeelmogelijkheden voor video, dvd en cd-rom, alsmede een kopieer- en scanapparaat.

De bibliotheek van de Rijksakademie  is openbaar toegankelijk op woensdag tot en met vrijdag van 11 tot 17 uur. U bent van harte welkom om boeken en tijdschriften in te kijken, onderzoek te doen, te studeren of u te laten inspireren.  Prenten en tekening uit de studiecollectie zijn op aanvraag te bestuderen.

Algemene informatie
Bezoekadres:
Sarphatistraat 470,
Amsterdam
Postadres:
Sarphatistraat 470,
1018 GW Amsterdam
Telefoon: 
020 - 527 03 03
Fax: 
020 - 527 03 01